Nový rok na horách

3. leden 2015 | 17.19 |

V Beskydech, samozřejmě.

Silvestra jsem postupně oslavila s rodinou a potom s kamarádkou. Ráno jsem se probudila svěží, čiperná a s chutí někam vyrazit. Někam mimo civilizaci, kde není voda, elektřina....ano, na Základně stále není zapojená elektřina. Sbalila jsem tašku zimního oblečení a tašku jídla a vyzvedla Anči od babičky (zdravím Sargo, též jsem strávila půlnoc bez mláďat).

Mlha táhnoucí se od Bečvy zaplavila kraj a držela se až do Rožnova. Kopce nebylo vidět, tak mě docela děsilo, jakého počasí se v Beskydech dočkáme. Od Hlavaté začaly potíže se silnicí - vozovka byla pokrytá zledovatělým rozježděným sněhem, posypaným, přesto velice kluzkým. Párkrát jsem ucítila, jak felda na ledu usmýkla, přestože jsem jela velice opatrně a pomalu. Anči panikařila, od Velkého Katova Smyku panikaří pokaždé, když jedeme po ledu. Nebo po vodě. Nebo když jedeme rychle - tedy podle ní rychle. Vlastně si říkám, proč ji raději neposadím na autobus.

Zaparkovaly jsme u zachumelené Základny, leželo tu dobrých 15cm sněhu. A zima byla. Mínus nevímkolik, ale fakt zima. Uvnitř Základny ještě větší zima, než venku. Hned jsem roztápěla kamna, ale trvalo několik hodin, než se Základna opravdu prohřála. Anči vytáhla boby a zmizela. Naložila jsem do kamen a šla se projít. Vycházky do obory bývají fotograficky plodné - pokud ovšem nefotím Liániným rozdrbaným foťákem, aniž bych tušila, že je rozdrbaný. Poučení pro příště - zkontrolovat veškerá nastavení i přesto, že míním fotit jen a pouze na automatiku. Zvěř odmítala pózovat - asi byla unavená po Silvestru, tak moje první fotka z vycházky byla.....

pozadí laně
(a upřímně - těch pozadí mám ve foťáku asi pět)

názorné vysvětlení, odkud se vzal název střapec

"Klaním se ti, má paní."
(to miluju)

Anči se ukázala až večer, trochu promáčená a hodně unavená. Taky hladová. Měkkosrdcatě jsem vyhověla jejímu přání a uvařila nudle s tvarohem. Samozřejmě jsem věděla, že krmit hyperaktivní slečnu na noc samými sacharidy není moc dobrý nápad, ale noc byla velice světlá a já doufala, že bychom si mohly udělat malou noční výpravu. Doufala jsem marně, přednost dostala bitva s plyšáky. Spásu přinesl až film puštěný na notebooku. Ubobované a uplyšákované dítko se zklidnilo a po dlouhém večeru při svíčkách přišla ještě delší noc.

Také velice studené ráno. Zatopila jsem kolem sedmé a rychle se vrátila do postele. Ten strašný pocit nezměrného mrazu, když jsem se přikryla studenou stranou peřiny...

Anči spala dlouho a ani po probuzení nechtěla vylézt z postele. "Musíš mě vytáhnout" popichovala. Tak jsem ji vytáhla - samozřejmě až po opakovaném ujištění, že opravdu můžu užít i mírného násilí. Teda že ale v tom sněhu před Základnou ječela.....jak na lesy.

Po snídani jsme se vydaly na výpravu. Přes oboru jsme došly až do skiareálu - lidu jak blech, fronty u pokladny, fronty u občerstvení, fronty u vleku....Lesní cestou jsme stoupaly až k horní boudě lanovky. Bylo tam krásně. Nabádala jsem Anči, aby nechala boby někde za stromem, že vlekař bude nervózní, když se z lesa vynoří děcko z bobama a možná ji i vynadá, jelikož si bude myslet, že chce sjet sjezdovku na bobech. Anči neposlechla, boby táhla málem až k boudě a vlekař byl opravdu nervózní. Vyšel před boudu, nenadával sice, ale dost nevlídně na Anči hleděl. Udělaly jsme si vrcholové foto (701m.n.m. akorát netuším, jak se ten kopec jmenuje), Anči nasedla na boby a po lesní cestě svištěla zpátky do dědiny. Já pěšky za ní.

lavička na vršku

Svítilo sluníčko, sníh rychle tál a padal ze stromů. Ze smrku u cesty spadla dost velká hromada, zrovna když jsem pod ním procházela. Jako by mi někdo na krk narazil hlavu sněhuláka. Velkého sněhuláka. Sníh mi poškrábal tvář a zajel za límec. Byla jsem ráda, že je Anči na bobech o hodně napřed a neslyší, jak nadávám.

Obleva - v reálu se les třpytil kapkami tajícího sněhu, foťák to samozřejmě viděl jinak. Výsledkem je trochu divná fotka.

V hospodě Anči vystála frontu na hranolky, než jsme je snědly, zatáhlo se nebe černými mraky plnými deště. Seznala jsem, že nejlépe uděláme, když se rychle sbalíme a odjedeme domů - jestli začne pršet a večer se ochladí, dočkáme se akorát ledovice. Když jsme vyjížděly od Základny, opravdu lilo jak z konve.

Aktuálně: ostrava.idnes.cz/beskydy-ledovka-varovani-horska-sluzba-fco-/ostrava-zpravy.aspx