Konec léta v divočině

17. září 2012 | 15.45 |

Ostuda. Tři dny jsme byly v Beskydech a jenom jeden krátký výlet.

Vyjely jsme v pátek odpoledne, ve Valmezu nakoupily zásoby jídla a pití a než jsme dojely na Základnu, byl pomalu večer. Než jsme vyložily zásoby z auta, byl večer úplně. V mrňavé Základně v samém klínu Beskyd se večer nic moc dělat nedá, tak jsme se šly zmatlat do místní hospůdky. To se nám povedlo, přestože ten večer vyhlásili prohibici. I díky tomu jsme se seznámily s přátelskými domorodci, kteří rovněž sledovali vyhlášení prohibice přímo v hospodě. Cestou zpátky se kamarádka tázala, mám-li s sebou čelovku. Neměla jsem, ale trefily jsme i potmě. Máme tu cestu už dobře natrénovanou a trefíme aj poslepu.

gril
gril dohasíná, jdeme spát

Noc byla napínavá. Nějaká veverka se uprostřed noci rozhodla, že se proběhne po plechové střeše Základny. Vzbudila nás obě. Kamarádka ráno říkala, že po mojí straně střechy možná běhala veverka, ale po té její že určitě běhal medvěd.

Na výlet jsme jely autobusem v jedenáct. Ten o půl osmé ráno jsme zavrhly, jelikož jsme byly poněkud nevyspalé. Hrom bac do veverky. Vystoupily jsme o pět zastávek dál a nestačily se divit - parkoviště naproti zastávky bylo plné aut, co chvíli kolem nás proběhlo nějaké oteplákované individuum. Optaly jsme se dobrého muže ve vestě s nápisem "pořadatel" co že se tu děje. Tak prý orientační závod. Ale nemáme se bát, závodnící neběhají daleko do lesa, jen docela malý kousek. Vydaly jsme se na výlet davem klusajících tatínků s malými dětmi. Kus dál v lese bylo malých dětí opravdu méně, zato přibylo starších. Už od zastávky jsem si potřebovala zalézt někam za keříček, ale kolem pořád pobíhali lidé s busolama. Vyfotily jsme se u křížku a zabočily mimo silnici. Tady by to šlo....ne, nešlo. Přes stezku přeběhl houf atleticky vyhlížejících mladých mužů. Cestička stoupala pod sloupy elektrického vedení k osadě na kopci. Ticho, klid. Najednou zapraskalo křoví a ze zarostlé strže vyběhla drobná štíhlá stařenka v teplácích, podle vrásčité tváře věkem jistě přes sedmdesát.

lesem
...a potom vyrazil ze smrčí běžec

Pod vrcholem kopce jsme narazily na pěknou studánku. Samotná osada byla oplocená - jistě proti útokům divé zvěře. Na louce jsme narazily na zajímavou stavbu, snad pozůstatek hasičského cvičení či letního tábora. Samozřejmě jsme vylezly nahoru.

studánka

výhled
výhled.....opět na Lysou horu

věž

panorama
 panorama je klikací

Prošly jsme osadou. Cesta (ehm, vyjeté koleje v trávě) tu končila, dál vedla prošlapaná stezička lesem. Takové pusté místo....ale co tu dělá ten kočárek? Dvě malá dětská kola? Na zemi deka, láhve s dudlíky, u stezky hromada dřeva. Rodinka si tu chystá zásoby topení na zimu, manželé rubou, děti se motají pod nohama.

smrk
na obzoru další sportovní výkon - lezení přes padlý smrk

Pokračovaly jsme na Kozí hřbety, letos už podruhé, je tam totiž moc hezky. Jdeme známou stezkou, vykládáme. Najednou zapraskalo v lese....a ve srázu přímo nade mnou se zjevil obrovský jelen. Malinko se zarazil, měla jsem v tu chvíli pocit, že mi skočí přímo na hlavu, ale zatočil a prolétl asi tři metry přede mnou. Ještě nikdy jsem ve volné přírodě neviděla jelena tak zblízka.

podzim
podzim na krku

strom
Kozí hřbety

Počasí bylo celý den nevalné, zataženo a jen jedenáct stupňů. Mělo to své výhody - kromě nás dvou nebyli nikde žádní turisté. Na Javořince jsme se napásly ostružin a zjistily, že trekové hole výborně slouží zejména k odhrnování trnitých šlahounů.

Kolem čtvrté hodiny odpolední nebe potemnělo a spadlo pár kapek. Přidaly jsme a doufaly, že nezačne pršet, než dojdeme do hospody. Nezačalo. Posvačily jsme grilovanou makrelu a těšily se na večerní pivo.