Na smrku i na Smrku

5. srpen 2012 | 07.51 |

Středa

Kato pozval na Základnu kamarády a tak jsme ve středu vyjeli v netradiční sestavě Kato, Kamo, Kamova slečna a já. První den jsme návštěvu seznámili s nejbližším okolím - šli jsme na Katovo oblíbené místo na kopci nad Základnou. Roste tam pěkný vysoký smrk (tedy smrk ještě o něco pěknější a vyšší než všechny ostatní smrky široko daleko) a prý se po něm dobře leze. Osobně to vyzkoušené nemám, já i slečna jsme radši zůstaly pod smrkem a koukaly, jak stromolezci mizí ve větvích.

kůň

Na Základně jsme ugrilovali něco masa k večeři a potom jsme hostům ukázali, kam se chodí na kofolu (a na civilizovaný záchod). Večer stavěl Kamo za Základnou stan. Ukázalo se, že místo, na kterém Základna stojí, není travnatý palouček, ale hrubým kamením a štěrkem vysypaný plácek svrchu jen lehce zarostlý trávou a plevelem. Zatlouci do takového povrchu stanové kolíky ukázalo se marnou snahou, takže jsme stan zajišťovali velice originálně přivazováním vypínacích lanek ke stromkům, kamenům, ke schodišti Základny a také k obrtlíku okenice.

táborák
táboráček

Čtvrtek

Druhý den jsme se vypravili na výlet. Auto jsme zaparkovali ve Starých Hamrech kousek od autobusové zastávky Velký potok. Modrá značka tu vede lesní asfaltkou s velice mírným stoupáním a první krpál začíná až v místě, kde značka opouští cestu a chodníkem stoupá skrz les. Podél cesty rostly ostružiny, velké a sladké, cpala jsem si je do pusy po hrstech. Úplně pohodový výlet to ale nebyl. Dopolední slunce rozpalovalo jihovýchodní svah Smrku, po kterém jsme šlapali a o některé (skoro všechny) jednice se pokoušel astmatický záchvat.

výlet
jdeme po asfaltce a koukáme na Lysou

V lese se těží, tak aby nám nebylo líto, že se už nepečeme na silnici ani nestoupáme do příkrého svahu, nachystali nám lesní dělníci překážkovou dráhu - pokácené kmeny leží napříč chodníkem. Přelézáme je, překračujeme, někteří ještě mají sílu je přeskakovat, lézt po nich, houpat se a navzájem se shazovat.

sedlo
Smrk - sedlo

rozcestník

výlet
k vrcholu

Ze sedla Smrku i ze Smrku samotného je krásný výhled do kraje, přímo pod námi je Čeladná, vpravo Frýdlant, vlevo Frenštát a tam vzadu, no my snad vidíme až do Kopřivnice!

výhled
Čeladná a masív Ondřejníku

Co mě zaskočilo, byly davy turistů - dokud jsme šli po modré, nepotkali jsme skoro nikoho, ale přímo na Smrku jich bylo nečekaně mnoho. Netušila jsem, že je ten kopec tolik navštěvovaný.

smrky
smrky na Smrku

Na zpáteční cestě jsem se trochu zdržela focením a zbytek výpravy musela dohánět. Kato, který do kopce ledva funěl, byl napřed nejvíc. Než jsme ho my ostatní doběhli, poseděl na lavičce a pohrál si na PSP. Vzít si na cesty něco civilizačních vymožeností se vyplatí!

smrk
hravý potomek

překážky
překážkový běh

Suma sumárum jsme ušli asi patnáct kilometrů a v chladnějším počasí by to byl velice pohodový výlet. V panujícím vedru  (31°C ve stínu v  550 m n.m.) jsme se ale museli ještě po cestě na Základnu zastavit v restaruračním zařízení a svlažit vyprahlá hrdla čepovanou kofolou.

hořec

Pátek

Třetí den byl odjezdový. Vstávali jsme pozdě. Než Kamo složil stan, zašla jsem ještě do obchodu pro nějaké dobroty k snídani, jelikož Kato nebyl spokojený se stavem zásob v ledničce. Pro jistotu šel na nákup se mnou, co kdybych toho zase nakoupila málo. Po snídani jsme podnikli poslední procházku -  vyjeli jsme lanovkou na Zbojník a lesem se vraceli zpátky k Základně.V lese bylo mokro a v bahnité cestě byly dobře vidět stopy zvěře.